پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230306
شوراي عالي فضاي مجازي در پي تاخير دو ماهه هفته آينده برگزار مي شود/ شبکه ملي اطلاعات ۲۵ درصد پيشرفت داشته است
تاریخ انتشار : 1399/06/16 09:10:26
نمایش : 1386
دبير شوراي عالي فضاي مجازي از قول رئيس جمهور براي برگزاري جلسه اين شورا در هفته آينده و پس از تاخير بيش از ۲ ماه خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، ابوالحسن فيروزآبادي امشب در برنامه تلويزيوني نگاه يک در خصوص تأخير ايجاد شده در جلسه شوراي عالي فضاي مجازي به رغم آنکه طبق اساسنامه اين شورا، جلسات آن بايد حداقل ماهي يکبار تشکيل شود، گفت: با پيگيري‌هاي انجام شده، رئيس جمهور براي هفته آينده قول تشکيل جلسه شوراي عالي فضاي مجازي را دادند.

 
وي درباره انتقادات به عدم تشکيل منظم شوراي عالي فضاي مجازي گفت: ما تا پيش از کرونا، به طور ميانگين ماهي يک بار جلسه شوراي عالي فضاي مجازي را برگزار کرديم. به نحوي که در سال ۹۸ حدود ۹ جلسه و در سال ۹۷ حدود ۱۱ جلسه شوراي عالي فضاي مجازي برگزار شد.
 
دبير شوراي عالي فضاي مجازي خاطرنشان کرد: طبق آئين نامه، برگزاري جلسات شوراي عالي فضاي مجازي حداقل ماهانه يک جلسه است و مقام معظم رهبري نيز اصرار داشتند که تعداد جلسات يايد بيشتر باشد و ما هم معتقديم که اين جلسات با توجه به سرعت تحولات بايد از تعدلد يک جلسه در ماه فراتر رود.
 
وي با اشاره به تدابير اتخاذ شده در تشکيل شوراي عالي فضاي مجازي و حضور سران سه قوه، مديران لشگري، امنيتي و فرهنگي و نيز نخبگان و مجلسيان در اين شورا، گفت: اين انتقاد بر شوراي عالي فضاي مجازي مطرح است که تعداد برگزاري جلسات آن کم است و خروجي آن آنطور که انتظار مي‌رود پيش نمي‌رود. اما بنده از اين موضوع دفاع کرده و معتقدم که جلسات شوراي عالي فضاي مجازي در اين مدت مفيد بوده و مصوباتي مانند ساماندهي پيام رسان ها، ضرورت الزامات شبکه ملي و معماري آن، نظام هويت فضاي مجازي و ساماندهي بازي‌هاي رايانه‌اي در اين شورا، منشأ تحولات فضاي مجازي در کشور بوده است.
 
فيروزآبادي ادامه داد: آخرين جلسه شوراي عالي فضاي مجازي تيرماه برگزار شد و پيگيري ما از عدم برگزاري آن در مردادماه حاکي از آن بود که همانطور که شوراي عالي انقلاب فرهنگي و دانشگاهاه تعطيل بوده است، ما را نيز در ذيل تعطيلي اين مجموعه‌ها قرار دادند.
 
شبکه ملي اطلاعات ۲۵ درصد پيشرفت دارد
 
دبير شوراي عالي فضاي مجازي در خصوص آخرين وضعيت شبکه ملي اطلاعات و زمان بندي اجراي آن گفت: طبق سند عملياتي شبکه ملي اطلاعات اهداف اين سند بايد تا سال ۱۴۰۴ به اتمام برسد و برخي اهداف نيز براي پايان سال ۱۴۰۰ تعيين شده است. اين شبکه نسبت به اهداف تعيين شده تا سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد پيشرفت داشته است.
 
وي در مورد اينکه گزارش پيشرفت ۸۰ درصدي مربوط به شبکه ملي اطلاعات که از سوي وزارت ارتباطات مطرح شده بود، آيا درست نبود؟ گفت: گزارش پيشرفت ۸۰ درصدي مربوط به تححقق اهداف در شبکه ارتباطي بوده است.
 
فيروزآبادي ادامه داد: شبکه ملي اطلاعات سالهاي گذشته با سرعت کمي جلو رفت تا زماني که در آذرماه سال ۹۸ مقام معظم رهبري، دستور راهبري اين شبکه را در کنار نظارت بر اجراي آن به مرکز ملي فضاي مجازي سپردند.
 
وي با اشاره به اينکه با دوران پسرفت طولاني در رابطه با شبکه ملي اطلاعات مواجه بوديم، گفت: تجهيزاتي که در دوره اول دولت آقاي روحاني براي شبکه ملي اطلاعات تهيه شده بود در دوره دوم دولت، فقط راه اندازي شد و عملا دوستان ما در وزارت ارتباطات دولت دوازدهم خود را موظف به اجراي سند شبکه ملي اطلاعات نمي دانستند و تمرکزشان را روي اجراي شبکه ارتباطات کشور گذاشته و آن را توسعه دادند.
 
فيروزآبادي با بيان اينکه هم اکنون از نظر اين نقاط ضعف وضعيت ما بهتر شده است، گفت: ما برداشتمان از شبکه ملي اطلاعات استقلال و داشتن خدمات بومي روي اين شبکه بود و دوستان در وزارت ارتباطات، اين را از حيطه وظايف خود خارج مي دانستند. اما پس از تاکيد مقام معظم رهبري در آذرماه سال ۹۸ مبني بر اينکه دولت بايد تصدي گري زيرساختهاي حوزه اطلاعاتي را در اختيار بگيرد، اين پروژه به وزارت ارتباطات تکليف شد و هم اکنون در حال انجام اين ماموريت ها هستند.
 
وي با تاکيد بر اينکه بايد براي ساختار کلان شوراهاي عالي در کشور فکر اساسي شود، افزود: ما شاهد تحولاتي در حوزه فضاي مجازي هستيم که حتي بانيان توسعه تکنولوژي هاي اطلاعات در دنيا نيز تصوير روشني براي ۱۰ سال آينده آن ندارند. همين الان هنوز نسل ۵ نيامده بحث سر نسل ۶ است. در اين موارد بايد شوراي کارامد بايد وجود داشته باشد.
 
دو اپراتور موبايل شبکه پيام رسان بومي راه اندازي مي کنند
 
دبير شوراي عالي فضاي مجازي در خصوص آخرين وضعيت حمايت از پيام رسان هاي بومي در کشور مطابق با مصوبه شبکه ملي اطلاعات گفت: دولت تاکنون مسئوليت ايجاد يک پيام رسان قوي که امکانات را براي همه ملت ايران فراهم کند نپذيرفت و تنها بحثشان در حمايت از پيام رسان ها، تامين پهناي باند و هزينه مالي بوده است. اما ما معتقديم که اين کفايت نمي کند.
 
وي با اشاره به اينکه پلتفرم هاي بسيار وسيعي در کشور در حوزه هاي مختلف فضاي مجازي فعاليت اقتصادي موثري دارند، گفت: هيچ يک از اين پلتفرم ها حاضر نشدند در موضوع پيام رسانها ورود کنند چرا که جنبه اقتصادي اين کسب و کار مشخص نيست و جنبه اجتماعي، سياسي و فرهنگي آنها پررنگ تر است.
 
فيروزآبادي خاطرنشان کرد: البته جديدا مذاکراتي با دو اپراتور موبايل داشتيم که به زودي اين دو اپراتور يک پيام رسان فراگير ملي و با کيفيت خوب را عرضه مي کنند.
 
وي با بيان اينکه هم اکنون ۲۰ ميليون کاربر ايراني عضو شبکه هاي پيام رسان بومي هستند، افزود: اين کاربران البته به طور موازي در پيام رسان هاي خارجي نيز حضور دارند و اين مساله نشان مي دهد که پيام رسان هاي ايراني نياز کاربران را برآورده نمي کند.
 
دبير شوراي عالي فضاي مجازي عدم اعتماد کاربران به پيام رسان هاي بومي را رد کرد و گفت: اينکه گفته مي شود مردم در پيام رسان هاي داخلي نگران امنيتشان هستند به هيچ عنوان درست نيست. چرا که حضور مردم در شبکه هاي بانکي و شبکه هاي تلفن همراه و مواردي از اين قبيل که همگي بر بستر شبکه ملي اطلاعات است، نشان مي دهد که هيچ نگراني امنيتي وجو ندارد بلکه کاربران به دنبال تامين نيازهاي خود هستند.
 
وي با اشاره به مشکلاتي که اينترنت امريکايي براي همه کشورها به ويژه ايران به وجود آورده است، افزود: ما نگرانيم که امريکايي ها بسياري از پلتفرم ها را روي ما ببندند و مدخل ورودي ما را دچار اختلال کنند. به همين دليل با توجه به اينکه دارايي هاي ما و زيست ما در فضاي مجازي شکل گرفته است، بايد شبکه ملي اطلاعات و سيستم عامل بومي داشته باشيم و درگاه ورودي مان بومي باشد تا با مشکل احتمالي مواجه نشويم.
 
فيروزآبادي از مردم و مسئولان خواست تا از پلتفرم هاي ايراني حمايت کنند و گفت: برخي مسئولان تنها در پلتفرم ها و شبکه هاي اجتماعي خارجي حضور دارند که ما توصيه مي کنيم از شبکه هاي داخلي استفاده کنند و اگر مي خواهند پيامي پست کنند ابتدا آن را در پيام رسان بومي منتشر کنند. البته عضويت مسئولان در شبکه هاي فيلتر شده از نظر ما خلاف است.
 
نظرمان بر فيلترينگ نيست
 
دبير شوراي عالي فضاي مجازي با بيان اينکه نظرمان بر فيلتر شبکه هاي اجتماعي خارجي نيست، افزود: مگر اينکه اين شبکه سابقه امنيتي نامساعد براي کشور داشته باشد مانند آنچه که در سال ۸۸ در توئيتر اتفاق افتاد و يا اينکه اين شبکه نخواهد ضوابط و مقررات حضور در کشور ما را بپذيرد. مانند مشکلاتي که با تلگرام به وجود آمد و اين شبکه خلاف تعهداتش عمل کرد.
 
وي با بيان اينکه ما معتقديم که مردم به پيام رسان نياز دارند، گفت: به جاي فيلترينگ بايد سکوهاي بومي را جايگزين کنيم.
 
انتهاي پيام/ 
منبع: مهر
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html